Ο οδηγός του αρχάριου στο Bullet journal 💡

Είτε αφορά την καθημερινότητά μου είτε τους στόχους μου για τη χρονιά είτε την οργάνωση του Athenian Girl Out and About, το bullet journal μου είναι το σημείο αναφοράς. Αν μου το πάρει κάποιος, ειλικρινά δεν ξέρω τι θα κάνω. Λες και όλη μου η ζωή βρίσκεται εκεί μέσα. 😎

Αν και το bullet journal υπάρχει εδώ και πολλά χρόνια και χωρίς να το παινευτώ 😁 παίζει να είμαι από τους πρώτους στην Ελλάδα, αφού ξεκίνησα με το πρώτο μου πριν από  περίπου πέντε χρόνια, τον τελευταίο καιρό έχει αρχίσει να εμφανίζεται δειλά-δειλά και στην Ελλάδα. 🎉

Σε αυτό το IGTV που ανέβασα πριν από μια εβδομάδα, δέχτηκα αρκετές ερωτήσεις για περισσότερες λεπτομέρειες γύρω από αυτό. Μετά το blogpost για την μέθοδο Pomodoro, όπου εξήγησα όλα της τα βασικά στοιχεία, ήρθε η ώρα να σου μάθω τα πάντα σχετικά με το bullet journaling. 😋

Σε αυτό το blogpost θα βρεις: 
  • Τι είναι το bullet journal 
  • Τι περιέχει συνήθως
  • Πώς χρησιμοποιείται 
  • Τι χρειάζεσαι για να ξεκινήσεις το δικό σου
  • Τι μπορεί να σου προσφέρει
  • Πότε μπορείς να το ξεκινήσεις

Τι είναι το bullet journal

Μεταφράζοντας κατά λέξη τον δημιουργό του bullet journal (BuJo), Ryder Carroll:
"Είναι μια πρακτική ενσυνειδητότητας (ή επίγνωση - στα αγγλικά mindfulness) μεταμφιεσμένη σαν σύστημα παραγωγικότητας. Έχει σχεδιαστεί για να σε βοηθήσει να οργανώσεις το τι σου ενώ παραμένεις ενσυνείδητος του γιατί σου". Ουσιαστικά, μέσω του bullet journal μετατρέπεις τις ιδέες, τα πιστεύω και τους στόχους σου -το γιατί- σε πράξεις -το τι- με αποτέλεσμα να φέρεις κοντά τις ενέργειές σου με τα πιστεύω σου και να δημιουργήσεις μια παραγωγική ζωή με νόημα και σκοπό.
Το BuJo είναι ένα σύστημα οργάνωσης το οποίο έχει μεν κάποιες βασικές αρχές, αλλά μπορείς να εξατομικεύσεις στον βαθμό που θες εσύ. ✌

Μέσα σε αυτό μπορείς να καταγράψεις τις υποχρεώσεις σου, ό,τι θέλεις να κάνεις μελλοντικά και ΟΤΙΔΗΠΟΤΕ άλλο θες να κρατήσεις σε ένα ασφαλές μέρος. Είναι "ένα αναλογικό σύστημα για να καταγράφεις το παρελθόν, να οργανώνεις το παρόν και να σχεδιάζεις για το μέλλον". 👌

Με λίγα λόγια, είναι το κατάλληλο εργαλείο για όποιον θέλει να έχει το μυαλό του σε σειρά και τη ζωή του σε τάξη, προκειμένου να μην χρειάζεται να έχει ένα σωρό πράγματα στο κεφάλι του, να μην ξεχνάει που στο καλό έχει γράψει την ώρα εκείνου του ραντεβού και να μπορεί να γράψει τις ιδέες και τα σχέδιά του για κάθε τομέα της ζωής του - #excellemt



Τι περιέχει;

Κατά σειρά, σε ένα μέσο bullet journal θα βρεις:
- Περιεχόμενα (Index)
- Μελλοντική καταχώρηση (Future log)
- Μηνιαία καταχώρηση (Monthly log)
- Ημερήσια καταχώρηση (Daily log)
- Συλλογές (Collections)

Πάμε να τα εξηγήσουμε συνοπτικά;

Στα περιεχόμενα, γράφεις τη σελίδα στην οποία μπορείς να βρεις το καθετί που έχεις γράψει, προκειμένου να κερδίσεις χρόνο από το να ξεφυλλίζεις και να ψάχνεις μέσα σε ολόκληρο το bullet journal.

Στη μελλοντική καταχώρηση φτιάχνεις ένα πλάνο των επόμενων μηνών (όσων θες εσύ) και σημειώνεις υποχρεώσεις που είναι ήδη κανονισμένες, γενέθλια, άλλες σημαντικές ημερομηνίες αλλά και πράγματα που εσύ θες να κάνεις ως μέρος των στόχων σου.

Στη μηνιαία καταχώρηση σχεδιάζεις τον μήνα που έχουμε, σημειώνοντας ό,τι και στη μελλοντική, απλώς για τον μήνα που ξεκινάει.

Στην ημερήσια καταχώρηση γράφεις τη λίστα με τα to-do's που έχεις αναθέσει σε κάθε ημέρα.

Στις συλλογές μπορείς να φτιάξεις λίστες για οποιοδήποτε πράγμα θες, όπως για τα βιβλία που θες να διαβάσεις, τις ταινίες που θέλεις να δεις, τα μέρη που θες να επισκεφτείς ή με ψώνια που θες να κάνεις.

Φυσικά, αυτά είναι τελείως προαιρετικά, αφού το σύστημα είναι πολύ ευέλικτο και μπορείς να το φέρεις στη μορφή που σε βολεύει και ανταποκρίνεται στις ανάγκες σου. 🙏 Για παράδειγμα, εγώ δεν πλέον δεν αφιερώνω κάποια σελίδα για περιεχόμενα, αφού σπάνια τη χρησιμοποιούσα όταν την είχα παλιότερα. Επίσης, δεν έχω πια ημερήσια καταχώρηση, αφού αυτήν την κάνω στην ατζέντα μου. Δοκίμασα διάφορους τρόπους προκειμένου να βρω τι ακριβώς με βολεύει και πλέον έχω φτάσει στο τέλειο σύστημα για εμένα ;)



Πώς χρησιμοποιείται

Έστω ότι ξεκινάς με τον σχεδιασμό του μήνα. Γράψε στη μηνιαία καταχώρηση όλα όσα πρέπει να γίνουν μέσα σε αυτόν τον μήνα καθώς και τις σημαντικές ημερομηνίες μέσα σε αυτόν. Έπειτα, γράψε κάτω από κάθε ημέρα (στην ημερήσια καταχώρηση) τι αντιστοιχεί σε αυτήν. Ακόμη, στην κάθε μέρα μπορείς να σημειώσεις και το συγκεκριμένο βήμα που μπορείς να κάνεις προς την ολοκλήρωση κάποιο project ή άλλου σκοπού.

Γράψε κάτω από κάθε ημέρα όλα τα to-do's με δίπλα ένα σημαδάκι για το καθένα:
-Τελεία για υποχρέωση
-Κύκλο για γεγονός
-Παύλα για σημείωση
-Βέλος για μετάθεση κάποιας ανολοκλήρωτης υποχρέωσης στο μέλλον

Δίπλα, μπορείς να φτιάξεις έναν αστερίσκο (*) για ό,τι είναι σημαντικό και αποτελεί προτεραιότητα. Όταν ολοκληρώσεις ένα to-do, σβήσε με ένα Χ την τελεία ή αν το αφήσεις ημιτελές σημειώνεις μόνο τη μια πλάγια γραμμή (/). Αν δεν το κάνεις καθόλου, βάζεις ένα βελάκι για να το αναθέσεις σε άλλη χρονική στιγμή αν είναι πραγματικά σημαντικό. 😉

Και πάλι, μπορείς να χρησιμοποιήσεις ΟΠΟΙΟΔΗΠΟΤΕ σύμβολο θέλεις. Εγώ αντί για τελεία χρησιμοποιώ ένα κουτάκι, το οποίο μαυρίζω αν το ολοκληρώσω ή τραβάω μια γραμμή (/) αν το αφήσω ημιτελές, ενώ αν δεν το κάνω καθόλου βάζω ένα Χ - #makeyourownrules.

Όπως είπαμε και πριν, στις συλλογές μπορείς να σημειώσεις ό,τι αφορά projects ή λίστες που θες να κάνεις. Οι λίστες που έχω στο δικό μου bullet journal αφορούν τα μηνιαία μου έξοδα, braindump, ιδέες για συνταγές που δεν θα φτιάξω ποτέ, βιβλία, ταινίες και δώρα που έχω δώσει/λάβει. Για να μπορείς να τις βρίσκεις ευκολότερα μπορείς να σημειώσεις τη σελίδα τους στα Περιεχόμενα, εκτός κι αν, όπως εγώ, θυμάσαι πάνω κάτω πού βρίσκονται μέσα στο τετράδιο.



Τι χρειάζεσαι για να ξεκινήσεις το δικό σου bullet journal;

Πρακτικά, ένα τετράδιο οποιουδήποτε μεγέθους με οσεσδήποτε σελίδες και οποιαδήποτε σχεδίαση (με γραμμές, με τελείες ή σκέτο) και ένα στυλό οποιουδήποτε χρώματος. 🖋

Θεωρητικά, ακριβώς επειδή υπάρχει τόση ευελιξία, μπορείς να διαλέξεις και οτιδήποτε άλλο θες εσύ προκειμένου να το κάνεις είτε πιο χρηστικό είτε πιο όμορφο. Για παράδειγμα, μπορείς να χρησιμοποιήσεις χρωματιστά μαρκαδοράκια, υπογραμμιστικά, ξυλομπογιές, στυλό διάφορων χρωμάτων και διαμέτρων, σφραγίδες, αυτοκόλλητα και χρωματιστές αυτοκόλλητες ταινίες (washi tape) 🌟.



Τι μπορεί να σου προσφέρει;

Το βασικότερο από όλα: έχεις τη ζωή σου συγκεντρωμένη: από το πού θα μείνεις στο ταξίδι που θα πας έως το τι υποχρεώσεις έχεις για σήμερα. Σε περιόδους που για διάφορους λόγους απομακρύνομαι από το bullet journal μου νιώθω τελείως χαμένη και ότι όλα είναι διάσπαρτα μέσα στο μυαλό μου. Έτσι, αφιερώνω λίγη ώρα για να τα καταγράψω και να τα βάλω όλα σε μια σειρά, γλιτώνοντάς με από άσκοπες σκέψεις σχετικά με το τι στο καλό πρέπει να κάνω τώρα - #perfectσουλέω

Επίσης, είναι το εργαλείο εκείνο που θα σε βοηθήσει με τους στόχους σου όσο κανένα άλλο. Μπορεί να λέμε για το πώς να θέτεις και να υλοποιείς στόχους, όμως αν τα κρατάς όλα στο μυαλό σου και  δεν έχεις ένα ασφαλές μέρος να φυλάξεις τα σχέδιά σου ή να δουλέψεις πάνω σε αυτά ξανά και ξανά, δεν πρόκειται να αναλάβεις δράση και να τα πραγματοποιήσεις. Το BuJo σου είναι το σημείο αναφοράς όπου θα μετατρέπεις τις ιδέες σου σε πράξεις. Εμπιστεύσου με σε αυτό. Αν δεν δούλευε, δεν θα το χρησιμοποιούσα τόσα χρόνια ούτε εγώ ούτε και οι εκατοντάδες χιλιάδες άτομα σε όλον τον κόσμο.

Προφανώς παρατήρησες ότι κάθε λίγο ανέφερα ότι στο bullet journal σου μπορείς να κάνεις οτιδήποτε ΕΣΥ θέλεις. Είναι το πιο ευέλικτο και ελαστικό σύστημα που θα βρεις, αφού δεν σε περιορίζει πουθενά. Δες εμένα για παράδειγμα: δεν έχω σημειωμένα τα Περιεχόμενα, χρησιμοποιώ άλλα σύμβολα και δεν έχω καν ημερήσιες καταχωρήσεις (θα έρθει αργότερα blogpost που θα εξηγώ ακριβώς τον δικό μου τρόπο οργάνωσης)! Μπορείς να το γεμίσεις σχέδια, χρώματα, αυτοκόλλητα ή να το κρατήσεις ασπόμαυρο και καθαρό από κάθε είδος ζωγραφικής. Φέρε το στα μέτρα σου, ανάλογα με τις ανάγκες και τον χρόνο σου. 

Τέλος, δεν περίμενα ποτέ να το πω αυτό μα μέσω του BuJo απέκτησα μια στοιχειώδη καλλιτεχνική ικανότητα: η καλλιγραφία μου έχει βελτιωθεί κατά πολύ (έστω και στα αγγλικά μόνο, γιατί στα ελληνικά meehh), αλλά και στο γραμμικό και στο ελεύθερο σχέδιο. Ταυτόχρονα, δεν είμαι τόσο διστακτική στο να δοκιμάσω καινούρια πράγματα, όπως έκανα χρησιμοποιώντας για πρώτη φορά έναν παλιό μεταλλιζέ μαρκαδόρο που έτυχε να βρω σε ένα συρτάρι - said what? Για έναν τελειομανή άνθρωπο όπως εγώ, η δημιουργικότητα και οι πειραματισμοί συχνά μοιάζουν απειλητικοί, όμως πλέον είναι μια ευκαιρία για χαλάρωση και αφιέρωση χρόνου στον εαυτό μου. 😌



Πότε μπορείς να ξεκινήσεις;

Κυριολεκτικά, ΟΠΟΤΕ ΘΕΣ ΕΣΥ. Δεν έχει σημασία πότε θα αρχίσεις, αλλά το ότι θα κάνεις την αρχή. Ξεκίνησα το πρώτο δικό μου Ιούνιο μήνα και δεν αντιμετώπισα κανένα απολύτως πρόβλημα. Δεν πειράζει που ο πρώτος μήνας δεν θα είναι ο Ιανουάριος (αν και πολύ satisfying είναι η αλήθεια), αρκεί να πάρεις το τετράδιο και το στυλό σου και να ξεκινήσεις.


Είμαι σχεδόν σίγουρη ότι αυτό το blogpost σε μπούχτισε από πολλές πληροφορίες, όμως μόλις ξεκινήσεις βήμα βήμα θα τα βρεις όλα και θα αγαπήσεις κι εσύ το bullet journalling όσο κι εγώ. Σκέφτομαι να αφιερώσω μερικά blogposts ακόμα πάνω στο θέμα του bullet journalling, αφού είναι κάτι που πλέον γνωρίζω παραπάνω από καλά και πιστεύω ότι μπορώ να σε κατατοπίσω κατάλληλα, χωρίς να πανικοβληθείς από τον χαμό που επικρατεί στο Internet με την τεράστια κοινότητα από bullet journalists (εννοείται ότι κι εγώ εμπνέομαι συχνά από εκεί, όμως για κάποιον που πρωτοξεκινάει, ίσως φανεί κάπως απειλητικό και αγχωτικό, ενώ δεν είναι). 

Ποιο θέμα γύρω από το bullet journaling θα ήθελες να καλύψω σε επόμενο blogpost;




xx 

Share:

Δημοσίευση σχολίου

Designed by OddThemes | Edited by BwithRenata